بلیزارد؛ تاریخچه، بازیها و آینده پس از ادغام با اکتیویژن
تا به حال فکر کردید اکتیویژن بلیزارد دو کمپانی جدا بودند و بعد بهم ملحق شدند؟ بلیزارد قبل از این ادغام، یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین استودیوهای گیمینگ بود که فرنچایزهای افسانهای مثل Warcraft، Diablo، StarCraft و Overwatch رو خلق کرد. اما چطور از یه استودیوی کوچیک به یکی از بزرگترین سازندگان بازیهای ویدیویی تبدیل شد؟ و چرا در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت با اکتیویژن همکاری کنه؟ در این مقاله، از روزای اول بلیزارد میگیم، از اینکه چطور تونست سبکهای مختلف بازی رو متحول کنه و چطور مشکلات مدیریتی اخیر تصویرش رو بین طرفدارا تغییر داد. پس جمع کن بریم، بلیزارد رو بهتر بشناسیم!
فهرست مطالب
آشنایی با شروع کمپانی بلیزاد و آثار ارزشمند آن
سال ۱۹۹۱ سه دوست مایک مورهایم، فرانک پیرس و آلن ادهام تصمیم گرفتن استودیوی خودشون رو راه بندازن. اسمش رو گذاشتن Silicon & Synapse و شروع کردن به ساخت بازیهای ساده برای کنسولهای اون زمان.
چند سال بعد، اسمش رو به Chaos Studios تغییر دادن، ولی این اسم زیاد دوام نیاورد. بالاخره در سال ۱۹۹۴، استودیو رسما به Blizzard Entertainment تغییر نام داد و تمرکزش رو گذاشت روی بازیهای استراتژیک و نقشآفرینی. همون سال، اولین شاهکارشون متولد شد!
Warcraft) انقلابی در سبک استراتژی (RTS)
اولین نسخه Warcraft: Orcs & Humans توی سال ۱۹۹۴ منتشر شد و خیلی زود تونست توی سبک استراتژی همزمان (RTS) سروصدا کنه. بلیزارد یه دنیای فانتزی خلق کرده بود که پر از جنگهای حماسی بین اورکها و انسانها بود. بعدش Warcraft II (1995) اومد و به شدت موفق شد. اما نقطهی عطف اصلی این سری، Warcraft III (2002) بود که کلی تغییرات بزرگ داشت. داستان عمیق، شخصیتهای بهیادماندنی مثل آرتاس، ایلیدان و سیلواناس و مکانیکهای جدید باعث شدن Warcraft III تبدیل به یکی از مهمترین بازیهای تاریخ بشه. اما شاید بزرگترین انقلاب بلیزارد World of Warcraft (WoW) در ۲۰۰۴ بود، بازیای که مفهوم MMORPG رو برای همیشه تغییر داد.
Diablo) پادشاه بازیهای اکشن RPG
در سال ۱۹۹۶، بلیزارد یه بازی منتشر کرد که هنوز هم یکی از تأثیرگذارترین بازیهای اکشن نقشآفرینیه: Diablo.
این بازی یه ترکیب فوقالعاده از تاریکی، دنیای گوتیک، هیولاهای وحشتناک و سیستم لوتی (Loot) بود که بازیهای بعد از خودش رو کاملاً تحت تأثیر قرار داد. نسخههای بعدی یعنی Diablo II (2000) و Diablo III (2012) هرکدوم یه جورایی تونستن طرفدارای این سری رو حفظ کنن. البته Diablo III اولش با مشکل مواجه شد ولی بعد از آپدیتهای بزرگ، تونست دوباره بین طرفدارا محبوب بشه. با Diablo IV (2023) بلیزارد سعی کرد به ریشههای تاریک سری برگرده، اما همچنان بحثهایی درباره سیاستهای درآمدزایی بازی وجود داره.
StarCraft) بازیای که کره جنوبی رو تسخیر کرد
StarCraft (1998) یکی از بزرگترین موفقیتهای بلیزارد بود. این بازی یه استاندارد جدید برای سبک استراتژی همزمان (RTS) ایجاد کرد.
- سه نژاد متفاوت (Terran، Protoss و Zerg) که هرکدوم استراتژیهای کاملاً متفاوتی داشتن
- تعادل بینظیر بین نژادها، که باعث شد بازی هنوز هم در مسابقات eSports حضور داشته باشه
وقتی StarCraft II (2010) منتشر شد، بلیزارد دوباره ثابت کرد که توی RTS بیرقیبه. جالبه بدونی که StarCraft توی کره جنوبی یه ورزش ملی حساب میشد!
چرا بلیزارد با اکتیویژن ادغام شد؟
با این همه موفقیت، شاید فکر کنی بلیزارد نیازی به ادغام با هیچ شرکتی نداشت. اما در ۲۰۰۸، وقتی ویوندی (Vivendi) که مالک بلیزارد بود، تصمیم گرفت اون رو با اکتیویژن ترکیب کنه، اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) متولد شد.
این حرکت باعث شد بلیزارد به سرمایه و منابع بیشتری دسترسی داشته باشه، اما توی سالهای بعد، بعضی از گیمرها حس کردن که روح خلاقانه بلیزارد کمرنگتر شده و تصمیمات تجاری اکتیویژن تأثیر بدی روی این استودیو گذاشته است.
مشکلات بلیزارد در سالهای اخیر
Overwatch 2 و شکست در ادامهی موفقیتها؛ Overwatch توی سال ۲۰۱۶ یه شوتر تیمی فوقالعاده بود که تونست طرفدارای زیادی پیدا کنه، اما Overwatch 2 اونطور که باید و شاید نتونست موفقیت نسخه اول رو تکرار کنه
مشکلات حقوقی و جنجالهای مدیریتی؛ بلیزارد چند سال اخیر درگیر یه سری مشکلات داخلی شده بود. از جمله اتهامات درباره شرایط نامناسب کاری، اخراج کارمندها و تصمیمات مدیریتی بحثبرانگیز!
بلیزارد بعد از خرید توسط مایکروسافت
در ۲۰۲۳، مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد رو با ۶۹ میلیارد دلار خرید. این اتفاق یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ صنعت گیم بود و باعث شد این سوال مطرح بشه که آیا بلیزارد دوباره به روزهای طلایی خودش برمیگرده؟
- شاید با مدیریت جدید، بازیهایی مثل Warcraft IV، StarCraft III یا یه MMO جدید در آینده ساخته بشن
- شاید بلیزارد بتونه با آزادی عمل بیشتر، بازیهای قدیمیش رو احیا کنه
- یا شاید هم این خرید، فقط یه تغییر مالکیت باشه بدون اینکه تفاوتی برای گیمرها ایجاد کنه!
خلاصه
بلیزارد همیشه یکی از استودیوهای پیشرو در صنعت گیمینگ بوده است. از Warcraft و Diablo گرفته تا Overwatch، این شرکت تونسته لحظات فراموشنشدنی زیادی برای گیمرها بسازه! اما سالهای اخیر برای بلیزارد چالشبرانگیز بوده است. حالا که مایکروسافت این استودیو رو خریده، باید ببینیم که آیا میتونه به اوج خودش برگرده یا نه!