بررسی کامل Call of Duty: Black Ops II | شوتری فراتر از کلیشه
اگه از طرفدارهای دوآتیشه سری Call of Duty باشی یا حتی فقط گاهی پای یکی از نسخههاش نشسته باشی، حتما این جمله رو شنیدی که همهی نسخهها مثل همن! اما یه سوال ازت داریم:
شده خودت راجع بهش تحقیق کنی یا فقط به شنیدههات بسنده میکنی؟ اگه این نسخه از Call of Duty، متفاوتتر بود چی؟
در این مقاله، قراره بریم سراغ بررسی دقیق و کامل بازی Call of Duty: Black Ops II؛ نسخهای که هم به ریشهها وفادار مونده و هم جرئت کرده مرزها رو جابهجا کنه. از داستانسرایی متفاوت با انتخابهای واقعی گرفته تا زامبیهایی که حالا دیگه فقط یه ساید مد نیستن، قراره همهچی رو با هم بشکافیم.
ما در گیموفیا همیشه سعی میکنیم همهی جنبههای مثبت و منفی بازیها رو صادقانه و کامل بررسی کنیم. مخصوصا برای کسایی که دنبال یه نگاه دقیقتر و عمیقتر به یک بازی کلاسیک مثل Black Ops 2 هستند. نه فقط تعریف، نه فقط نقد، بلکه هر چیزی که بدونی این بازی هنوزم ارزش وقت گذاشتن داره یا نه!
فهرست مطالب
- 1 معرفی بازی کالاف دیوتی بلک اوپس 2
- 2 داستان و روایت در Black Ops II | وقتی شرور قصه از قهرمان پیچیدهتره!
- 3 گیمپلی در Black Ops 2 | وقتی Call of Duty دستتو باز میذاره!
- 4 مولتیپلیر در Black Ops 2 | وقتی ساخت کلاسها از خود تیراندازی جذابتر میشه!
- 5 زامبیها در بلک اوپس 2؛ وقتی آخرالزمان، بیشتر شبیه یه شوخی تلخ میشه!
- 6 خلاصه
معرفی بازی کالاف دیوتی بلک اوپس 2
Call of Duty: Black Ops II یکی از برجستهترین و ماندگارترین نسخههای سری کال آو دیوتی است که توسط استودیو Treyarch توسعه داده شد و در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲ توسط کمپانی Activision منتشر شد. این نسخه با نوآوریهایی مثل تصمیمگیری در روند داستان، معرفی سیستم Pick 10 در بخش چندنفره و طراحی بینظیر بخش Zombies، موفق شد در دل طرفداران قدیمی و حتی گیمرهای تازهوارد جا باز کند.
این بازی برای پلتفرمهای Xbox 360، PlayStation 3، Microsoft Windows (PC)، Wii U و در سال ۲۰۱۴ برای Mac OS X نیز منتشر شد. Black Ops II دارای ردهبندی +18 است و به دلیل خشونت بالا، تمهای سیاسی و محتوای درگیرکنندهاش تنها برای بزرگسالان مناسب است.
در بخش کمپین داستانی، بازی بهصورت تکنفره و آفلاین تجربه میشود، اما در بخش Multiplayer امکان بازی بهصورت آنلاین با حداکثر ۱۸ بازیکن یا بهصورت لوکال اسپلیتاسکرین تا ۴ نفر وجود دارد. همچنین بخش محبوب Zombies نیز بهصورت آفلاین و آنلاین برای ۱ تا ۴ نفر در دسترس است و تجربهای متفاوت، معمایی و هیجانانگیز در دنیایی پر از راز را فراهم میکند.
از نظر امتیازدهی نیز، Black Ops II نقدهای مثبتی دریافت کرد؛ سایت IGN به آن امتیاز 9.3 از 10 داد و آن را یکی از بهترین شوترهای دهه اخیر دانست. Gamespot امتیاز 8 از 10 را ثبت کرد و در Metacritic نسخه Xbox 360 امتیاز 83 از 100 و نسخه PC امتیاز 74 از 100 را بهدست آورد. در پلتفرم Steam نیز کاربران امتیاز Very Positive به آن دادهاند.
Black Ops II با روایت داستانی شاخهای، ماموریتهای استراتژیک Strike Force، بخش چندنفره پر از تنوع و حالت زامبی بینظیرش، هنوز هم جزو خاطرهانگیزترین و موفقترین نسخههای Call of Duty بهحساب میاد.
داستان و روایت در Black Ops II | وقتی شرور قصه از قهرمان پیچیدهتره!
Black Ops 2 یه قدم بزرگتر برمیداره و یه داستان انسانیتر، پیچیدهتر و حتی خاکستریتر بهت نشون میده. در این نسخه، دیگه فقط دربارهی ما خوبیم و اونا بدن نیست. اینجا ما با رائول منندز طرفیم، کسی که خیلی راحت میتونه جای شخصیت منفی کلاسیک رو بگیره، ولی Treyarch باهاش کاری کرده که تو تا لحظه آخر نمیدونی باید ازش متنفر باشی یا براش دل بسوزونی!
دو زمان، دو نسل، یک دشمن مشترک
داستان بین دو خط زمانی متفاوت جابهجا میشه؛ دوران جنگ سرد با شخصیتهای آشنایی مثل الکس میسون و فرانک وودز، و آیندهای نزدیک در سال ۲۰۲۵ با پسر الکس، یعنی دیوید میسون. هر دوتا خط داستانی به شکلی با منندز گره خوردن؛ و باور کن، این مرد یه جوری باهات بازی میکنه که بیشتر از خودت دربارهی خودت یاد میگیری!
داستانی که بر اساس انتخابهای تو شکل میگیره
یکی از نوآوریهای خفن Black Ops 2 اینه که داستان بر اساس تصمیمات تو شکل میگیره.
- فلان شخصیت رو بکشی یا نه؟
- اطلاعات مخفی رو پیدا کنی یا بیخیالش شی؟
- ماموریت رو تموم کنی یا شکست بخوری؟
همهی اینها مسیر داستانی تو رو تغییر میدن، و شاید حتی پایان بازی تو با پایان دیگری فرق کنه! این یعنی چی؟ یعنی تو صرفا یه داستان رو دنبال نمیکنی؛ تو خودت داستان رو مینویسی.
برای اولین بار توی یه Call of Duty، واقعا حس میکنی تصمیماتت مهمن. این خیلی بیشتر از یک تیراندازی و کشت و کشتاره!
منندز؛ دشمنی که ممکنه حق باهاش باشه
این یکی دیگه خیلی خاصه. منندز مثل بیشتر ویلنها نیست که فقط بخواد دنیا رو نابود کنه. اون آسیب دیده، قربانی سیاستهای کثیف جنگ سرده و حالا فقط میخواد عدالت خودش رو اجرا کنه. تو بعضی سکانسها ازش متنفری، تو بعضیها حق رو بهش میدی. و اینجاست که Black Ops 2 کاری میکنه که کمتر بازیای تونسته؛ باعث میشه تو به دشمنت هم فکر کنی!
گیمپلی در Black Ops 2 | وقتی Call of Duty دستتو باز میذاره!
ببین، Call of Duty همیشه بازیای بوده که ازت خواسته دکمه رو بزن و شلیک کن. ولی توی Black Ops 2، سازندهها بالاخره تصمیم گرفتن یه مقدار کنترل واقعی رو به بازیکن بدن.
یعنی چی؟ یعنی دیگه فقط یه سرباز ساده نیستی که طبق اسکریپت بازی بری جلو، بلکه حالا انتخاب داری، اونم انتخابهایی که نهتنها روی داستان تاثیر دارن، بلکه مستقیما توی ماموریتها و روند بازی خودشونم تاثیرگذار میشن.
ماموریتهای Strike Force | ترکیب استراتژی با اکشن
ماموریتهای جدیدی به اسم Strike Force اضافه شدن که در واقع یه جور مینیگیم استراتژیک تو دل کمپین اصلی هستند. در این ماموریتها تو هم میتونی نقش یه فرمانده رو بازی کنی و از بالا دستور بدی، هم خودت بری وسط میدون و دستبهکار شی!
ولی یه چیزی رو باید بدونی:
این ماموریتها با اینکه جذاب و متفاوتن، اما هوش مصنوعی (AI) یاران گاهی اونقدر بیفاز بازی میکنه که مجبوری بری خودت دست به تفنگ شی
هر ماموریت Strike Force میتونه مسیر داستانی رو تغییر بده؛ یعنی اگه شکست بخوری، قرار نیست بازی بهت بگه دوباره امتحان کن. نه، شکستت تبدیل به بخشی از روایت بازی میشه. این یعنی تنش واقعی و نتیجه واقعی برای عملکرد واقعی تو!
کاستومایز کردن گان ها در بلک اوپس 2
قبل از شروع هر مرحله میتونی سلاحهات رو انتخاب کنی، آپگرید بزنی، پرک اضافه کنی، و حتی چالشهای خاص اون مرحله رو ببینی. این یعنی:
- آزادی بیشتر
- هدفگذاری واضحتر
- دلیلی برای بار دوم و سوم بازی کردن مراحل
در واقع Treyarch کاری کرده که حتی بخش داستانی، حس یه بخش رقابتی یا تمرینی برای حرفهای شدن داشته باشه.
حس یه فیلم اکشن واقعی
همه اینا در کنار طراحی مراحل هیجانانگیز، انفجارهای بزرگ، شلیک از پشت اسب، استفاده از پهپاد و رباتهای جنگی باعث میشه Black Ops 2 مثل یه فیلم اکشن پرهزینه بهنظر برسه، با این تفاوت که اینبار تو قهرمانشی!
مولتیپلیر در Black Ops 2 | وقتی ساخت کلاسها از خود تیراندازی جذابتر میشه!
راستش رو بخوای، بخش مولتیپلیر همیشه ستون اصلی موفقیت Call of Duty بوده. اما Treyarch با Black Ops 2 اومده و گفته:
بسه دیگه! بیاید یه کاری کنیم که حتی ساخت کلاس برای بازیکن لذتبخش باشه.
و نتیجهش شده Pick 10؛ سیستمی که ساخت کلاسها رو تبدیل میکنه به یک تجربهی فوقالعاده منعطف و سرگرمکننده.
Pick 10 | آزادی مطلق برای ساخت کلاس مورد علاقهت
اینجا خبری از محدودیتهای همیشگی نیست. تو ۱۰ امتیاز داری، و هر چی بخوای، از سلاح و ضمیمه گرفته تا پرک و نارنجک، یکی از اون ۱۰ امتیازه.
- دوست داری فقط یه پیستول برداری ولی ۴ تا پرک خفن داشته باشی؟ اوکیه!
- دلت میخواد همهی اسلحهتو با ۳ تا ضمیمه سفارشیسازی کنی و از نارنجک صرفنظر کنی؟ قابل انجامه!
اگه باز هم خواستی خلاف قوانین بری، کارتهای Wildcard برات این کار رو ممکن میکنن؛ مثلا دو تا اسلحه اصلی با هم؟ شیشتا پرک؟ بیخیال محدودیت!
Pick 10 کاری میکنه که خودت رو تو کلاسهات ببینی. هر سبک بازیای داری، میتونی براش کلاس مخصوص بسازی.
Scorestreak به جای Killstreak | تمرکز روی تیم، نه فقط کشتن!
یکی از هوشمندانهترین تغییرات بلک اوپس 2، جایگزینی Killstreak با Scorestreak بود. یعنی چی؟ یعنی دیگه فقط کشتن متوالی مهم نیست؛ حالا هر کاری که به تیم کمک کنه گرفتن پرچم، دفاع از نقطه و کمک به همتیمی برات امتیاز میاره.
این تغییر یه پیام واضح داره:
تو برای برد بازی میکنی، نه فقط برای بالا رفتن K/D.
مدهای جدید، تجربههای تازه
مطمئنا مدهای محبوب مثل Team Deathmatch و Search and Destroy هنوز هستن، اما مدهای تازهای هم اضافه شدن که بازی رو از تکرار نجات میدن:
- Hardpoint: شبیه Crazy King در Halo، یه نقطهی خاص رو باید بگیری و نگه داری. مبارزههای شدید و تاکتیکی، مخصوص این مد طراحی شدن.
- Multi-Team: بهجای دو تیم، حالا میتونی ۴ تیم سهنفره توی یه نبرد ببینی. رقابت بیشتر، هیجان بیشتر!
- Kill Confirmed با چند تیم: جایی که تاکتیک تیمی بیشتر از همیشه مهمه.
البته تمام این مدها رو میتونی توی اسپلیتاسکرین چهار نفره یا با دوستت آنلاین بازی کنی. یعنی تنها نیستی، بلکه میتونی تیمت رو جمع کنی و وارد شو!
League Play؛ رقابت حرفهای مثل استارکرفت!
اگه دنبال بازی رقابتی واقعی هستی، حالت League Play برات ساخته شده. تیم بساز، اسم انتخاب کن، لوگو بزن، و با تمام آیتمها آزاد، وارد رقابت شو. چند تا بازی ابتدایی برای تعیین سطح انجام میدی، بعدش میری توی لیگ مخصوص خودت.
این سیستم باعث میشه همیشه با کسایی بازی کنی که سطحشون بهت نزدیکه، درست مثل سیستم رقابتی StarCraft II.
تجربهای که تازهواردها هم میتونن لذت ببرن
برای اولین بار، Treyarch کاری کرده که تازهواردها هم بتونن راحت وارد بخش آنلاین بشن:
- Combat Training تا لول ۱۰ در کنار باتها
- تجربه کامل در بازیهای خصوصی
- مدهای فان مثل Sticks and Stones و One in the Chamber برای تنوع بیشتر
زامبیها در بلک اوپس 2؛ وقتی آخرالزمان، بیشتر شبیه یه شوخی تلخ میشه!
اگه فکر کردی زامبیها فقط یه مد فان برای پر کردن منوی بازیان، باید یه بار Tranzit رو با چند تا رفیق تجربه کنی تا بفهمی اینجا همه چیز فرق داره.
تو بلک اوپس 2، بخش زامبیها تبدیل شده به یه دنیای کامل با رمز و راز، نقشههای گسترده، آیتمهای قابل ساخت، Easter Eggهای مخفی و یه اتوبوس سخنگوی با رانندهی که رباته!
Tranzit؛ یک سفر جادهای وسط آخرالزمان
همهچی از یه ایستگاه اتوبوس شروع میشه، ولی زود میفهمی قراره با این اتوبوس بین چندین منطقه مختلف جابهجا شی. هر منطقه ویژگیهای خودش رو داره، آیتمهای مخصوص، صندوقهای تصادفی و کلی مکان برای کاوش. توی مسیر میتونی آیتم جمع کنی، وسایل بسازی، برق راه بندازی، و حتی تله طراحی کنی! ولی بدون هیچ توضیحی. یعنی چی؟ یعنی خودت باید کشف کنی، تجربه کنی، اشتباه کنی، و ازش یاد بگیری ؛ درست مثل یه ماجراجویی واقعی وسط دنیای زامبیها.
همکاری واقعی یا مرگ قطعی
تو بخش زامبیها، هیچ چیز مثل کار تیمی اهمیت نداره. اگه قراره بیشتر از ۵ دقیقه زنده بمونی، باید تقسیم وظیفه کنید:
- یکی برق بندازه
- یکی آیتمها رو بسازه
- یکی کاور بده
- یکی فقط دنبال صندوق بره
در Tranzit هیچکس قهرمان تنها نیست. یا با هم میمونید، یا با هم خوراک زامبیها میشید!
مدهای دیگر؛ Survival و Grief
علاوه بر مد Tranzit، دوتا مد جانبی هم داریم:
- Survival: یه نسخه سادهتر برای کسایی که فقط میخوان یه منطقه رو نگه دارن و با موجهای زامبی مقابله کنن.
- Grief: دو تیم در مقابل همدیگه و زامبیها! نمیتونی به تیم رقیب آسیب بزنی، اما میتونی کارشون رو خراب کنی: مثلا گوشت پرت کنی سمتشون تا زامبیها بریزن روشون!
این مدها شاید اندازه Tranzit عمیق نباشن، ولی برای تفریح و حالوهوا عوض کردن عالیان.
چرا زامبیهای Black Ops II خاص هستن؟
- چون یه مد سرگرمکنندس
- چون داستان، اکتشاف، همکاری و بقا رو با هم ترکیب میکنن
- چون همیشه یه چیز جدید برای کشف کردن هست
- و چون با دوستات بازی کردنش از هر چیزی باحالتره!
خلاصه
Call of Duty: Black Ops II هنوز هم با گذشت سالها ارزش بازی کردن داره. داستانی که توش فقط تماشا نمیکنی، بلکه خودت میسازی، آزادی بینظیر توی ساخت کلاسها و استراتژیهای جنگی، بخش زامبی که خودش یه بازی کامل و جذابه، گرافیک و طراحی صوتی که هنوز هم تاثیرگذار و چشمنوازه، و مهمتر از همه، احساسی که بهت میده؛ اینکه هر لحظه بازی با انتخابهای تو معنا پیدا میکنه. Black Ops 2 به جای تکرار فرمولهای قدیمی، فرمول جدیدی رو معرفی کرده که نهتنها در دل گیمرهای قدیمی جا داره، بلکه هنوز هم ازش حرف زده میشه. پس اگه دنبال یه شوتر متفاوت و چالشبرانگیز با رقابت جدی یا بخش زامبی پر از رمز و راز هستی، وقتشه دوباره سراغ این بازی بری.
با گیموفیا آسون بازی کن!
بیشتر بخوانید
- نقد و بررسی Call of Duty: MW2 (2009 vs 2022)
- نقد و بررسی بیپرده از بازی Call of Duty: Black Ops 6
- نقد و بررسی کالاف دیوتی موبایل
- رتبهبندی تمام نسخههای Call of Duty
- مقایسه کامل Call of Duty Modern Warfare 3 (2011) و نسخه 2023
- سیستم مورد نیاز بازی Call of Duty: Modern Warfare 2019
- نقد و بررسی Call of Duty: Modern Warfare
- نقد و بررسی کالاف دیوتی کلد وار
- سیستم مورد نیاز بازی Call of Duty: Black Ops II
- بررسی کالاف دیوتی بلک اوپس 3