لطفا صبرکنید...

بررسی کامل Call of Duty: Black Ops 4 | آدرنالین در بتل رویال

بررسی کامل Call of Duty: Black Ops 4

شاید بپرسید چرا باید هنوز درباره Call of Duty: Black Ops 4 صحبت کنیم؟ بالاخره چند سالی از عرضه‌اش گذشته و نسخه‌های جدیدتر هم منتشر شده‌اند. پاسخ ساده است: نسخه Black Ops 4، مخصوصا با حضور حالت Blackout، نقطه‌ی عطفی در تاریخ این فرنچایز بود. این بازی نه‌تنها مسیر جدیدی برای Call of Duty باز کرد، بلکه بسیاری از استانداردهای بازی‌های بتل رویال را با خودش بالا برد. اگر به دنبال درک بهتر سبک بتل رویال در قالب Call of Duty هستید یا می‌خواهید بدانید چرا هنوز هم Black Ops 4 ارزش تجربه دارد، این مقاله برای شماست.

فهرست مطالب

معرفی بازی Call of Duty: Black Ops 4

  • نام کامل بازی: Call of Duty: Black Ops 4
  • سال انتشار: ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸
  • پلتفرم‌ها:
    • Microsoft Windows (PC)
    • PlayStation 4
    • Xbox One
  • سازنده (Developer): Treyarch
  • ناشر (Publisher): Activision
  • آهنگساز موسیقی متن:Jack Wall /Brian Tuey
  • سبک بازی:
    • تیراندازی اول‌شخص (First-Person Shooter)
    • چند نفره آنلاین
    • بتل رویال
    • زامبی‌محور
  • محیط یا دنیای بازی:
  • نیمه‌واقع‌گرایانه، نظامی، علمی-تخیلی
  • جوایز مهم:
    • برنده جایزه Golden Joystick Awards برای بهترین طراحی صوتی
    • نامزد بهترین بازی چندنفره در The Game Awards 2018
    • نامزد بهترین پشتیبانی پس از عرضه توسط BAFTA Games

بررسی کوتاهی از داستان، گیم‌پلی و گرافیک

Call of Duty: Black Ops 4 نسخه‌ای متفاوت در سری محبوب Call of Duty است که برای اولین‌بار فاقد بخش داستانی سنتی بوده و تمرکز خود را به‌طور کامل بر تجربه‌های چندنفره گذاشته است. بازی سه حالت اصلی را ارائه می‌دهد؛ حالت چندنفره کلاسیک با تمرکز بر Specialistها و مهارت‌های خاص هرکدام؛ بخش زامبی با داستان‌های موازی، نقشه‌های پیچیده و حالت‌های جدید مانند Rush؛ و مهم‌ترین بخش یعنی Blackout، اولین تجربه بتل رویال در این سری که با طراحی نقشه گسترده، حضور زامبی‌ها، سلاح‌های متنوع و گیم‌پلی سریع، تحولی اساسی در ژانر خود ایجاد کرده است.

از نظر گرافیکی، بازی با استفاده از نسخه‌ای بهبودیافته از موتور اختصاصی Treyarch، تصاویری پرجزئیات و روان را ارائه می‌دهد که حتی در صحنه‌های پرتراکم و درگیری‌های سریع نیز عملکردی پایدار دارد. طراحی نورپردازی، مدل‌سازی شخصیت‌ها و افکت‌های بصری در سطح بالایی قرار دارد و باعث می‌شود فضای بازی هم‌زمان هم واقعی و هم پرتنش به‌نظر برسد.

Blackout؛ جایی که Call of Duty وارد دنیای بتل رویال شد

Blackout؛ جایی که Call of Duty وارد دنیای بتل رویال شد

Blackout بدون اغراق مهم‌ترین و موفق‌ترین بخش Black Ops 4 است. این حالت، بدون تغییر اصول ژانر بتل رویال، تجربه‌ای بی‌نقص و صیقل‌خورده از آن ارائه می‌دهد. در مقایسه با PUBG که به شبیه‌سازی بقا گرایش دارد، و Fortnite که پر از ساخت‌وساز و گرافیک کارتونی است، Blackout تعادل ایده‌آلی بین هیجان، تاکتیک، سلاح‌های واقعی و گیم‌پلی سریع برقرار کرده است.

چه چیزی Blackout را خاص می‌کند؟

  • سلاح‌ها و وسایل نقلیه‌ای که آشنا و قابل اعتماد هستند.
  • نقشه‌ای بزرگ اما به‌اندازه‌ای فشرده که بازیکن همیشه درگیر باقی بماند.
  • زامبی‌هایی که در برخی مناطق ظاهر می‌شوند و چالش‌های غیرمنتظره خلق می‌کنند.
  • لذت فوق‌العاده از تیراندازی و شکست دشمن با استفاده از ابزارهای خلاقانه مثل قلاب یا نارنجک شوک

بررسی حالت Zombies در بازی Call of Duty: Black Ops 4

حالت زامبی در Call of Duty: Black Ops 4 یکی از پخته‌ترین و دسترس‌پذیرترین نسخه‌هایی است که تا به امروز عرضه شده است. اگر تا امروز این بخش را صرفاً به‌عنوان یک حالت جانبی در نظر می‌گرفتید، حالا زمان آن فرا رسیده که نگاهی تازه به آن داشته باشید. این بررسی دقیقاً به همین دلیل نوشته شده: برای اینکه بفهمید چرا حالت Zombies در Black Ops 4 دیگر فقط یک تفریح جانبی نیست، بلکه یک تجربه کامل و مستقل از بازی است که ارزش وقت گذاشتن را دارد.

چرا این نسخه از حالت Zombies اهمیت دارد؟

در ده سال گذشته، حالت Zombies از یک ایده ساده با هدف کشتن زامبی‌ها و ساخت موانع دفاعی، به یک تجربه‌ی عمیق و چندلایه تبدیل شده است. حالا با المان‌هایی مثل ساخت تجهیزات، سیستم جدید معجون‌ها و مهارت‌ها (Perk و Elixir)، مأموریت‌های مخفی چند مرحله‌ای، و دو خط داستانی متفاوت، بازیکن نه‌تنها با چالش‌های اکشن روبه‌رو است، بلکه باید درگیر اکتشاف و داستان‌پردازی هم بشود.

آموزش‌پذیری بهتر، تجربه روان‌تر

برای اولین‌بار، Treyarch یک آموزش جامع به بازی افزوده که هم برای تازه‌کارها و هم برای بازیکنان قدیمی مناسب است. قابلیت همراهی با سه یار کمکی هوش مصنوعی (AI) نیز اضافه شده که گرچه نقشی در حل معماها یا فعال‌سازی مأموریت‌ها ندارند، اما با زنده کردن شما، باز کردن مسیرها و کمک به کنترل جمعیت زامبی‌ها، تجربه بازی را برای بازیکنان تنها بسیار لذت‌بخش‌تر کرده‌اند.

داستانی دوگانه و چالش‌برانگیز

بازی دو خط داستانی ارائه می‌دهد: Aether و Chaos. داستان Aether بر پایه نسخه‌های بازسازی‌شده نقشه‌های کلاسیک سری ساخته شده و شخصیت‌های قدیمی مانند Richtofen و Takeo را در مرکز توجه قرار می‌دهد. در طرف مقابل، خط Chaos با چهار شخصیت جدید و محیط‌هایی تازه مثل کشتی تایتانیک و میدان‌های گلادیاتوری، زمینه‌ای نوآورانه‌تر دارد. در هر دو خط، داستان از طریق گفتگوهای شخصیت‌ها و مأموریت‌های مخفی قابل پیگیری است، گرچه برای لذت‌بردن کامل از روایت باید زمان زیادی صرف کشف Easter Eggها کنید.

آیا داستان بازی گیج‌کننده است؟

بله، اگر انتظار دارید همانند بخش داستانی سنتی Call of Duty با راهنماهای تصویری و نشانه‌های واضح روبه‌رو شوید، ممکن است کمی سردرگم شوید. اما با اندکی صبر و بررسی دقیق محیط‌ها، داستان‌ها شکل می‌گیرند و عمیق‌تر از آن‌چه ابتدا به نظر می‌رسد، پیش می‌روند. اگر علاقه‌مند به اکتشاف و پیگیری جزئیات هستید، این بخش دقیقاً برای شما طراحی شده است.

طراحی نقشه‌ها؛ تنوع در سبک و فضا

بررسی حالت Zombies در بازی Call of Duty: Black Ops 4

سه نقشه اصلی در زمان عرضه بازی ارائه شده‌اند:

  • IX: میدان گلادیاتوری با چهار ناحیه الهام‌گرفته از خدایان باستانی، پر از دخمه‌ها و معابد پنهان
  • Voyage of Despair: ماجرایی در کشتی تایتانیک، با فضاهای بسته و هولناک
  • Blood of the Dead: بازگشت به زندان آلکاتراز، اولین بخش از خط داستانی Aether

هر نقشه سبک بازی متفاوتی می‌طلبد و همین تنوع باعث شده بازیکن پس از هر بار شکست، انگیزه کافی برای شروع دوباره داشته باشد.

حالت جدید Rush؛ هیجان آرکیدی

در کنار حالت بقا، حالتی به نام Rush معرفی شده که در آن مهمات و سلاح‌ها رایگان‌اند، اما چالش اصلی در کسب امتیاز بیشتر از طریق کشتن سریع زامبی‌ها و حفظ زنجیره امتیازی است. این حالت سرعتی، بسیار مناسب برای تجربه‌های کوتاه‌مدت و هیجانی است و تنوع خوبی به ریتم کلی بازی می‌بخشد.

جزئیات محیطی، شخصی‌سازی بالا

بازی جزئیات بصری چشم‌نوازی دارد؛ از درخشش آبی درخت زندگی سلتیک تا پلکان فروپاشیده کشتی تایتانیک. حتی امکان تنظیم کامل بازی در حالت سفارشی فراهم است: از میزان پول شروع بازیکن گرفته تا پراکندگی زامبی‌ها. گرچه این حالت باعث پیشرفت در رتبه‌بندی نمی‌شود، اما برای یادگیری مکانیزم‌های هر نقشه بسیار مفید است.

دشواری مرحله‌ای و تنوع دشمنان

بازی به‌صورت تدریجی دشوارتر می‌شود و زامبی‌ها مقاوم‌تر. در سطوح بالاتر، دشمنانی مانند ببرهای اهریمنی و غول‌های زره‌پوش نیز به زامبی‌های معمولی افزوده می‌شوند. به همین دلیل، ارتقاء سلاح‌ها و یافتن Mystery Box و Pack-a-Punch برای بقا ضروری است.

سلاح‌های ویژه و Elixirs

در ابتدای هر مسابقه، می‌توان چهار Elixirs انتخاب کرد که قدرت‌های موقتی مانند تلپورت یا بازیابی نارنجک‌ها ارائه می‌دهند. همچنین، سلاح‌های ویژه‌ای نیز وجود دارند که با کشتن زامبی‌ها شارژ می‌شوند و در لحظات بحرانی می‌توانند موج دشمن را در یک حرکت نابود کنند. سیستم ارتقاء این سلاح‌ها باعث می‌شود بازیکن تشویق شود از آن‌ها بیشتر استفاده کند.

نقد محتوای قابل دانلود (DLC)

اولین نقشه DLC با عنوان Classified نسخه بازسازی‌شده‌ای از نقشه Five در Black Ops 1 است. با وجود بازگشت چهره‌هایی مانند JFK و Nixon، دیالوگ‌های کلیشه‌ای و استفاده از تیپ‌های نژادی قدیمی در شخصیت Takeo Masaki، باعث انتقاداتی شده که از نظر روایی، ارزش کلی تجربه Zombies را تضعیف می‌کند.

بررسی کامل بخش مولتی‌پلیر بازی Call of Duty: Black Ops 4

برخلاف ظاهر ماجرا، بخش چندنفره در Black Ops 4 فقط یک تیراندازی ساده نیست. نبود بازیابی خودکار سلامتی، اضافه شدن Specialistها با قابلیت‌های منحصربه‌فرد، و بازنگری در طراحی نقشه‌ها باعث شده بازیکنان برای پیروزی نیاز به استراتژی داشته باشند. البته، برخی نقشه‌های اولیه به‌دلیل طراحی ضعیف، تجربه‌ی بازی را تکراری می‌کنند، اما سیستم سلاح‌ها، تنوع حالت‌ها و مود جدید Heist همچنان سرگرم‌کننده هستند.

بازی استراتژیک یا تیراندازی سریع؟

توسعه‌دهنده بازی، استودیو Treyarch، مولتی‌پلیر را به‌عنوان تجربه‌ای تاکتیکی معرفی کرده که در آن بازیکنان می‌توانند با همکاری، بر مه دشمن غلبه کنند. اما واقعیت این است که Black Ops 4 بیشتر به‌دنبال ایجاد آزادی در سبک بازی است تا اجبار به همکاری تیمی. این یعنی اگر اهل بازی تیمی نیستید، همچنان می‌توانید از این بخش لذت ببرید. گیم‌پلی، نسبت به نسخه‌های قبلی، با حذف پرش‌های شتاب‌دار و دویدن روی دیوارها، سرعتی منطقی‌تر پیدا کرده که به ریتم بازی کمک زیادی کرده است.

تنوع سلاح‌ها و سبک‌های بازی

بازی دارای پنج کلاس سلاح مختلف است که تقریباً همه آن‌ها قابل استفاده مؤثر هستند؛ از اسلحه‌های خودکار گرفته تا اسنایپرها. برخلاف برخی نسخه‌های قبلی، هیچ سلاحی بیش‌ازحد قدرتمند یا از تعادل خارج نیست و بازیکن می‌تواند با سلیقه شخصی خود از میان آن‌ها انتخاب کند. حتی سلاح‌های قفل‌شده در سطوح بالا نیز از طریق کلاس‌های پیش‌فرض قابل دسترسی‌اند که به تازه‌واردها اجازه می‌دهد بدون صرف زمان زیاد، از تجربه حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

تغییر سیستم سلامتی؛ تصمیم‌گیری در لحظه

یکی از اساسی‌ترین تغییرات بازی، حذف بازیابی خودکار سلامتی است. حالا بازیکن باید به‌صورت دستی خود را درمان کند. این ویژگی، تصمیم‌گیری در هنگام نبرد را بسیار پیچیده‌تر و تاکتیکی‌تر کرده است. آیا باید هم‌اکنون خود را درمان کنید؟ یا فرصت را برای حمله غافلگیرکننده از دست ندهید؟ این قابلیت به یکی از عناصر استراتژیک اصلی بازی تبدیل شده و در بسیاری از درگیری‌های نفر به نفر، تفاوت میان برد و باخت را رقم می‌زند.

Specialistها؛ هویت مستقل یا ابزار تاکتیکی؟

Specialistها در Black Ops 4 بیشتر به‌عنوان مکمل بارگذاری شما عمل می‌کنند تا تعیین‌کننده سبک بازی. یعنی برخلاف بازی‌هایی که انتخاب شخصیت کل تیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در اینجا می‌توانید بدون نگرانی از هماهنگی، Specialist مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. البته، ترکیب درست آن‌ها نیز می‌تواند مزیت‌های تاکتیکی زیادی ایجاد کند. برای مثال، ترکیب Recon با قابلیت دید محیطی و Torque با سیم خاردار، می‌تواند موقعیت‌های دفاعی قدرتمندی ایجاد کند.

تفاوت در کاربرد تجهیزات ویژه

هر Specialist سطح متفاوتی از پیچیدگی دارد. برخی، مانند Crash، تجهیزات ساده‌ای دارند و برای بازیکنانی که صرفاً می‌خواهند شلیک کنند مناسب‌ترند. برخی دیگر مانند Nomad یا Ajax، نیاز به شناخت بهتر نقشه و زمان‌بندی دقیق برای استفاده از توانایی‌های خود دارند. این تنوع باعث شده هر بازیکنی با هر سطح مهارتی بتواند Specialist مناسب خود را پیدا کند.

تجربه جدید در حالت Heist

یکی از حالت‌های جدید مولتی‌پلیر، Heist است؛ حالتی شبیه به آنچه در بازی Payday یا Battlefield Hardline دیده‌ایم. در این حالت، تیم‌ها باید کیف پولی را از نقطه‌ای از نقشه برداشته و به نقطه استخراج برسانند. این حالت با امکان خرید تجهیزات بین راندها، فرصتی فراهم می‌کند تا بازیکن سلاح‌ها و تجهیزات سطح بالا را امتحان کند.

نقطه ضعف اصلی؛ طراحی نقشه‌ها

بررسی کامل بخش مولتی‌پلیر بازی Call of Duty: Black Ops 4

با اینکه برخی نقشه‌ها مانند Militia، Gridlock یا Payload طراحی خلاقانه و متعادلی دارند، اما تعدادی از نقشه‌های اولیه مانند Slums، Icebreaker و Morocco با ضعف‌هایی در نقاط تولد بازیکن و مسیرهای محدود، تجربه‌ی بازی را تکراری و حتی خسته‌کننده کرده‌اند. در برخی حالت‌ها مثل Control، اگر حریف مهاجم قوی باشد، ممکن است بازیکنان در نقطه تولد خود گیر بیفتند که تجربه‌ای بسیار آزاردهنده است.

بازگشت نقشه‌های کلاسیک

در میان نقشه‌ها، برخی نسخه‌های بازسازی‌شده از نقشه‌های محبوب قدیمی مانند Firing Range و Summit نیز حضور دارند. این نقشه‌ها به‌دلیل طراحی غیراستاندارد و متنوع خود، جذابیت خاصی دارند و برخلاف برخی نقشه‌های سه‌مسیره جدید، تجربه‌ای پویا و غیرقابل‌پیش‌بینی ارائه می‌دهند.

انگیزه برای ادامه بازی؛ سیستم پیشرفت و پاداش

سیستم پیشرفت بازی با ارائه چالش‌ها، سلاح‌ها، اسکین‌ها و Operator Modهای منحصربه‌فرد، به‌خوبی بازیکن را به ادامه بازی تشویق می‌کند. Operator Modها ویژگی‌هایی خاص به سلاح‌ها می‌دهند که تنها با رسیدن به سطح بالا فعال می‌شوند. البته برای استفاده از آن‌ها باید سه جای خالی از کلاس سفارشی خود را فدا کنید که تعادلی هوشمندانه در سیستم ایجاد می‌کند.

امکانات جانبی و ایرادات فنی

امکاناتی مثل بازی دو نفره محلی (Split Screen) و Theater Mode برای ضبط و بازبینی بازی‌ها نیز وجود دارند. اما این امکانات با کاهش کیفیت گرافیکی یا باگ‌هایی مثل کرش کردن و ناپدید شدن رابط کاربری همراه‌اند. ایراداتی مانند ناپدید شدن نام بازیکنان، اختلال در نمایش دوربین‌ها یا از کار افتادن نقطه قرمز در هنگام هدف‌گیری نیز گاه‌به‌گاه رخ می‌دهند، ولی تأثیر آن‌ها در کل تجربه جزئی است.

Specialist HQ؛ آموزش شخصیت‌محور

ویژگی Specialist HQ که برای معرفی شخصیت‌ها طراحی شده، به‌عنوان یک حالت آموزشی برای بازیکنان جدید عمل می‌کند. این مأموریت‌های تک‌نفره با روایتی جزئی، بازیکن را با مهارت‌های خاص هر Specialist آشنا می‌کنند و به درک بهتر نقش آن‌ها در میدان نبرد کمک می‌کنند. اگرچه این بخش جایگزین بخش داستانی نیست، اما مکمل خوبی برای یادگیری مولتی‌پلیر است.

خلاصه

هیچ بازی‌ای کامل نیست. Black Ops 4 هم از مشکلات فنی و توازن نامناسب در برخی تجهیزات رنج می‌برد. اتصال در بخش Blackout گاهی مشکل دارد، حالت Theater کرش می‌کند، و گاهی بازیکنان در محل تولد توسط دشمن شکار می‌شوند. با این حال، تیم توسعه همیشه در حال رفع این ایرادات بوده و پشتیبانی مداومی ارائه داده است.

اگر به‌دنبال یک تجربه‌ی کامل از شوتر اول‌شخص با ترکیب المان‌های بتل رویال، همکاری تیمی و بقا هستید، Black Ops 4 هنوز هم می‌تواند شما را ساعت‌ها درگیر خود کند. حالت Blackout یکی از روان‌ترین و اعتیادآورترین نسخه‌های بتل رویال است که از نظر گیم‌پلی، صداگذاری، طراحی نقشه و لذت درگیری‌های تن به تن، رقیب ندارد. حتی اگر به بازی‌های قدیمی‌تر علاقه‌مند نباشید، Black Ops 4 ارزش یک بار تجربه را دارد.

بیشتر بخوانید

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *