از قاتلین صلیبی تا وایکینگها | تحول و تکامل سری اساسینز کرید [Assassin’s Creed]
- سروش
- ایکس باکس, بازی, بازی های موبایلی, پلی استیشن, کامپیوتر | PC, نقد و بررسی بازی
- 1403/08/02
- 15 دی 1403
آیا تا به حال فکر کردهاید که چگونه یک سری بازی میتواند از جنگهای صلیبی به عصر وایکینگها سفر کند و همچنان جذاب بماند؟ سری بازیهای اساسینز کرید Assassin’s Creed، نه تنها یکی از پرطرفدارترین فرنچایزهای یوبیسافت است، بلکه از زمان عرضه اولین نسخه در سال 2007 تاکنون توانسته به صورت مداوم طرفداران قدیمی خود را حفظ و همچنان مخاطبان جدیدی جذب کند. این سری با داستانهای غنی، جهانهای تاریخی و گیمپلی جذاب توانسته خود را در دل گیمرها جا بیندازد.
در این مقاله از سری مقالات گیموفیا، قصد داریم سفری به گذشته و حال داشته باشیم و به بررسی تحولات گیمپلی، داستان و دنیای بازیهای اساسینز کرید از ابتدا تاکنون بپردازیم. از بازیهای اولیهای که بازیکنان را در دل جنگهای صلیبی قرار میدادند تا نسخههای اخیر که وایکینگها و جهانهای باز وسیع را معرفی کردند، با گیموفیا همراه باشید تا ببینیم چگونه این سری همچنان توانسته است در دل جامعه گیمرها باقی بماند.
بیشتر بخوانید
- نقد و بررسی بازی Ghost Recon: Wildlands
- مجموعه بازی های far cry
- نقد و بررسی 10 بازی کمتر شناختهشده یوبیسافت
- بازی های نوستالژی یوبیسافت
- نقد و بررسی بازی Rainbow Six: Siege
- نقد و بررسی بازی Rayman Legends
- نقد و بررسی بازی Watch Dogs 2
- نقد و بررسی بازی The Division 2
فهرست مطالب گیموفیا
نقد و بررسی بازی های Assassin’s Creed
ریشههای سری بازی های Assassin’s Creed و تحولات اولیه
در ابتدای مسیر، اساسینز کرید 1 (Assassin’s Creed) در سال 2007 معرفی شد. این بازی بازیکنان را به دوره جنگهای صلیبی برد، جایی که شما در نقش الطائر، یکی از اعضای گروه مخفی قاتلان، به دنبال انجام مأموریتهای مختلفی بودید. یکی از نکات برجسته این نسخه، استفاده از تاریخ واقعی برای ایجاد داستانی قوی بود که هم طرفداران تاریخ و هم گیمرها را به خود جذب کرد.
اما بزرگترین نقطه عطف سری زمانی رخ داد که اساسینز کرید 2 (Assassin’s Creed II) وارد بازار شد. این نسخه که داستان اتزیو آدیتوره، یکی از محبوبترین شخصیتهای سری، را روایت میکرد، تحولات چشمگیری در گیمپلی و طراحی دنیای بازی به وجود آورد. از مبارزات روانتر گرفته تا مخفیکاری دقیقتر، اساسینز کرید 2 استانداردهای جدیدی برای بازیهای اکشن ماجراجویی تعریف کرد.
در ادامه، با بازیهای Assassin’s Creed Brotherhood و Assassin’s Creed Revelations، داستان اتزیو ادامه یافت و گیمرها با دنیای باز و شهرهای تاریخی مثل رم و قسطنطنیه آشنا شدند. این نسخهها علاوه بر ارتقاء گیمپلی، به عمق بیشتری در داستان شخصیتها پرداختند و طرفداران سری را بیشتر درگیر کردند.
نقاط قوت و ضعف: در این دوره اولیه، مکانیزمهای پایهای مثل مخفیکاری، پارکور و سیستم مبارزهای منحصر به فرد سری تعریف شدند. اما برخی بازیکنان معتقد بودند که تکراری شدن برخی مأموریتها و محدودیتهای گرافیکی میتوانستند تجربه بازی را در برخی از بخشها محدود کنند.
عصر طلایی و تنوع Assassin’s Creed
با ورود به عصر Black Flag، سری اساسینز کرید به طور قابل توجهی تنوع پیدا کرد. در این نسخه، بازیکنان به عنوان ادوارد کنوی، یک دزد دریایی و قاتل، وارد دنیای وسیع و زیبای کارائیب شدند. نبردهای دریایی و کشف جزایر کوچک و بزرگ یکی از جذابترین بخشهای این بازی بود که توانست برای سری نوآوریهای جدیدی به همراه آورد.
پس از آن، نسخههای Unity و Syndicate به ترتیب در دوران انقلاب فرانسه و دوره صنعتی لندن رخ دادند. در این بازیها، تمرکز بیشتری بر مبارزات تیمی و سیستمهای اجتماعی بود. Unity با گرافیک خارقالعادهاش در پاریس انقلاب، تجربهای بصری عالی ارائه داد، اما به دلیل مشکلات فنی در زمان عرضه، برخی بازیکنان ناراضی بودند. با این حال، Syndicate توانست با شخصیتهای قویتر و بهبود گیمپلی، جایگاه خود را دوباره تثبیت کند.
تحلیل داستان و شخصیتها: در این دوران، شخصیتهای اصلی مانند ادوارد کنوی، آرنو دوریان و دوقلوهای فرای در Syndicate با واکنشهای مثبت مواجه شدند. گیمرها از داستانهای شخصیتر و انسانیتر لذت میبردند.
نگاهی به رویکرد سه بازی اخیر اساسینز کرید Origins، Odyssey و Valhalla
با معرفی Assassin’s Creed Origins، سری اساسینز کرید وارد فاز جدیدی شد. این نسخه بازیکنان را به مصر باستان برد و با یک دنیای کاملاً باز و گسترده همراه شد. سیستم گیمپلی تغییرات اساسی کرد و به سمت RPG شدن رفت، جایی که بازیکنان میتوانستند شخصیت خود را ارتقاء دهند و از سیستمهای نقشآفرینی بهرهمند شوند.
پس از آن، بازیهای Assassin’s Creed Odyssey و Assassin’s Creed Valhalla به ترتیب به یونان باستان و عصر وایکینگها رفتند و به بازیکنان اجازه دادند در جهانهای وسیع و پرجزئیات کاوش کنند. این تغییر از گیمپلی خطی به دنیای باز، به گیمرها اجازه میداد تصمیمات مختلفی بگیرند که تأثیرات بزرگی بر داستان داشت.
بررسی عمیق المانهای مشترک و متمایز بازی اساسینز کرید
- گیمپلی: از پارکور و مخفیکاری در نسخههای اولیه تا مبارزات تنبهتن و سیستمهای نقشآفرینی در نسخههای اخیر، سری اساسینز کرید همیشه بر تنوع و نوآوری در گیمپلی تمرکز داشته است.
- داستان: هر بازی از سری اساسینز کرید یک داستان تاریخی خاص را روایت میکند که در آن جنگ میان اساسینها و تمپلارها نقش اصلی را دارد. این جنگ قدیمی که در دل تاریخ جریان دارد، به بازیکنان اجازه میدهد در کنار شخصیتهای معروف تاریخی مثل لئوناردو داوینچی و کلئوپاترا ماجراجویی کنند.
- دنیای بازی: از شهرهای بزرگ مثل ونیز و پاریس تا طبیعت بکر یونان و اسکاندیناوی، جهانهای بازی اساسینز کرید همواره به گونهای طراحی شدهاند که بازیکنان بتوانند در آنها کاوش کرده و خود را در تاریخ غرق کنند.
نقاط قوت و ضعف کلی سری
نقاط قوت
- گیمپلی: ترکیب مخفیکاری، مبارزات اکشن و حرکتهای پارکور همیشه نقطه قوت سری بوده است.
- داستان: روایت تاریخهای مهم در کنار یک داستان تخیلی قوی، باعث شده این سری جذابیت خاصی داشته باشد.
- تنوع: بازیهای سری اساسینز کرید از لحاظ محیطهای جغرافیایی و تاریخی بسیار متنوعاند که تجربه بازی را تازه نگه میدارد.
نقاط ضعف
- تکرار: برخی نسخهها، به خصوص در دورههای خاصی، به دلیل تکراری شدن برخی از مکانیزمها و مأموریتها مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
- کاهش نوآوری: بعضی از نسخهها مانند Unity به دلیل مشکلات فنی و عدم نوآوریهای بزرگ مورد انتقاد قرار گرفتند.
نقد و بررسی بازی های موفق Assassin’s Creed
Assassin’s Creed II یکی از موفقترین نسخهها بود که جایزههای متعدد از جمله Golden Joystick و Spike Video Game Awards را به دست آورد.
Assassin’s Creed IV Black Flag با تمرکز بر نبردهای دریایی و دنیای باز، جوایز زیادی در بخش بهترین بازی اکشن ماجراجویی و بهترین بازی آنلاین گرفت.
Assassin’s Creed Origins و Odyssey به دلیل تغییرات گسترده در گیمپلی و داستان، تحسینهای زیادی دریافت کردند و توانستند در جشنوارههای معتبر بازیهای ویدئویی جوایز متعددی را از آن خود کنند.
Assassin’s Creed Mirage نیز با استقبال خوب طرفداران و منتقدان همراه شد و توانست در جشنوارهها و مراسم معتبر جوایز و نامزدیهای قابل توجهی کسب کند. این بازی بهواسطه بازگشت به سبکهای قدیمیتر مجموعه، از جمله تمرکز بیشتر بر مخفیکاری، پارکور، و طراحی شهری بسیار دقیق و گسترده، ستایش شد.
از ویژگیهای برجستهی Mirage میتوان به طراحی دقیق شهر بغداد، فضای الهامگرفته از تاریخ و فرهنگ قرن نهم، و داستانپردازی عمیق اشاره کرد که حس نوستالژی طرفداران قدیمی را برانگیخت. Mirage توانست با ترکیب المانهای کلاسیک و بهبود گرافیکی و فنی، به یکی از نسخههای محبوب و تحسینشدهی سری تبدیل شود و جوایزی در زمینههای بهترین طراحی هنری و بهترین تجربه ماجراجویی کسب کند.
Assassin’s Creed Shadows؛ تجربهای نوین از ژاپن فئودالی
Assassin’s Creed Shadows، نسخه جدید سری اساسینز کرید، در 14 فوریه 2025 توسط Ubisoft Quebec منتشر میشود. این نسخه گیمرها را به ژاپن فئودالی میبرد و دو شخصیت اصلی با مهارتهای متفاوت به نامهای Naoe، یک شینوبی، و Yasuke، یک سامورایی، در مرکز داستان قرار دارند.
ویژگیهای برجسته بازی
بازیکنان میتوانند در یک جهان باز و پرجزئیات با مناظر طبیعی و شهری ژاپن سفر کنند، که شامل شهرهای قلعهای، معابد و بنادر شلوغ است. بازی از آب و هوا و تغییرات فصلی بهره میبرد که به واقعگرایی و جذابیت بیشتر محیط کمک میکند.
نائوئه به عنوان یک شینوبی، از مخفیکاری و ابزارهای نینجا مانند کونای و بمبهای دودزا استفاده میکند، در حالی که یاسوکه به مبارزات سامورایی و استفاده از سلاحهای سنگین مانند کاتانا و ناگیناتا متکی است.
بازیکنان میتوانند هر شخصیت را به طور مستقل ارتقا دهند و از مهارتها و تجهیزات منحصر به فرد هر یک در طول بازی استفاده کنند، که تجربهای چندلایه و شخصیسازی شده را ارائه میدهد.
نوآوری در گیمپلی
این بازی از سیستم سنتی Season Pass دوری کرده و اولین بسته الحاقی آن برای بازیکنانی که پیشخرید کنند، رایگان خواهد بود. همچنین در این نسخه، بازیکنان برای اولین بار میتوانند بازی را از روز اول بر روی Steam تجربه کنند. Assassin’s Creed Shadows علاوه بر PS5 و Xbox Series X/S، برای PC و Mac نیز عرضه میشود و نوید یک تجربه ماجراجویی و اکشن بینظیر را در دنیای غنی و پرجزئیات ژاپن فئودالی میدهد.
خلاصه
در مجموع، سری اساسینز کرید با وجود برخی نقاط ضعف، یکی از موفقترین و پرطرفدارترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدئویی محسوب میشود. اگرچه نوآوری در برخی نسخهها کاهش پیدا کرده است، اما با توجه به تاریخ غنی و امکانات بیپایانی که در اختیار سازندگان این سری قرار دارد، فرصتهای زیادی برای ارتقاء و تنوع بخشیدن به سری در آینده وجود دارد.
مطالعه بیشتر
- بررسی ایستر اگ های بازی های اساسینز کرید
- بهترین تا بدترین بازی اساسینز کرید
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Rogue
- نقد و بررسیAssassin’s Creed
- نقد و بررسی Assassin’s Creed II
- نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood
- نقد و بررسی Assassin’s Creed: Revelations
- نقد و بررسی Assassin’s Creed IV: Black Flag
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Unity
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Syndicate
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Origins
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Odyssey
- نقد و بررسی Assassin’s Creed Mirage
2 نظر
از تظر من در دنیای کنونی گیمینگ چیزی که بسیار مهمه ایجاد جذابیت های بصری و تمرکز بر صدا پردازی محیط هست و این بازی به خوبی هردوی این موارد رو رعایت کرده ، جدا ازینکه داستان بسیار جذابی داره تشکر فراوان از سایت خوبتون من همیشه دنبال میکنم سایتتون رو و از مطالبش استفاده میکنم و به دوستانم همیشه این سایت رو جهت دنبال دنیای گیمینگ پیشنهاد میکنم.
سلام دوست من، ممنون از همراهی شما گیموفیایی عزیز