نقد و بررسی بازی Skull and Bones؛ شکست یک رویا
Skull and Bones، ساخته جدید شرکت یوبیسافت، یکی از موردانتظارترین عناوین در ژانر نبردهای دریایی بود که با هدف ارائه یک تجربه منحصربهفرد برای علاقهمندان به دنیای دزدان دریایی توسعه داده شد. اما آیا این بازی توانست به وعدههای خود عمل کند؟ در ادامه، به نقد و بررسی تخصصی این بازی میپردازیم.
فهرست مطالب گیموفیا
معرفی بازی Skull and Bones
یوبیسافت با الهام از نبردهای دریایی موفقیتآمیز بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag، در سال ۲۰۱۳ پروژه Skull and Bones را آغاز کرد. این بازی با محوریت دزدی دریایی و نبردهای دریایی، پس از ۱۱ سال تأخیرهای متوالی و تغییرات اساسی، سرانجام سال ۲۰۲۴ منتشر شد. با این حال، محصول نهایی نتوانست انتظارات بازیکنان و منتقدان را برآورده کند.
پلتفرمها:
- پلیاستیشن ۵
- ایکسباکس سری X/S
- کامپیوتر (PC)
داستان بازی Skull and Bones
داستان بازی در اواخر قرن ۱۷ میلادی و دوران طلایی دزدان دریایی روایت میشود. شما نقش کاپیتانی را بازی میکنید که پس از شکست در یک نبرد، به جزیره Red Isle وارد میشود. در این جزیره، با انجام مأموریتهای مختلف و همکاری با شخصیتهای دیگر، سعی دارید شهرت خود را در میان دزدان دریایی افزایش دهید.
هرچند ایده اولیه داستان جذاب به نظر میرسد، اما در عمل طراحی سطحی و روایت تکراری آن باعث میشود هیچگونه ارتباط عمیقی با شخصیتها یا جهان بازی برقرار نکنید. مأموریتها عمدتاً خطی و بدون هیچ پیچیدگی خاصی هستند، که همین مسئله جذابیت داستان را کاهش داده است.
گیمپلی Skull and Bones
گیمپلی Skull and Bones بر چند محور اصلی بنا شده است:
- نبردهای کشتی به کشتی
- جمعآوری منابع و متریال
- ارتقای کشتی و تجهیزات
ایدههای گیمپلی در نگاه اول جذاب به نظر میرسند، اما طراحی سطحی و ساده آنها، تجربهای خستهکننده و تکراری به همراه دارد.
نبردهای دریایی
نبردهای کشتیها، که به عنوان قلب گیمپلی بازی معرفی شده بود، فاقد جزئیات کافی است. سیستم مبارزه فقط شامل هدفگیری و شلیک به کشتیهای دشمن است و هیچ عمق استراتژیکی ندارد. حتی بخش غارت کردن کشتیهای دشمن که میتوانست هیجانانگیز باشد، به سادهترین شکل ممکن انجام میشود.
سیستم ساخت و ساز و ارتقا
یکی از معدود نقاط قوت بازی، سیستم ساخت و ساز و ارتقای کشتی است. بازیکنان میتوانند با جمعآوری منابع، کشتیهای خود را بهبود داده و سلاحهای جدیدی برای آن بسازند. این سیستم تنوع خوبی دارد، اما به دلیل محدودیتهای دیگر بخشهای بازی، نمیتواند به طور کامل بدرخشد.
جمعآوری منابع و مأموریتها
جمعآوری منابع تنها از طریق کشتی و با چند دکمهزنی ساده انجام میشود، که نه تنها واقعگرایانه نیست، بلکه بازیکن را از حس ماجراجویی محروم میکند. مأموریتهای فرعی نیز از نظر طراحی بسیار سطحی و بدون خلاقیت هستند.
تجربه چندنفره (Co-op) بازی
بازی Skull and Bones دارای حالت کوآپ سهنفره است، که بازیکنان میتوانند با دوستان خود یا سایر بازیکنان، مأموریتها را انجام دهند. این بخش میتوانست یکی از جذابترین ویژگیهای بازی باشد، اما به دلیل مشکلات طراحی و نبود هماهنگی در مأموریتها، تجربه چندنفره نیز چندان رضایتبخش نیست.
گرافیک و جلوههای بصری
گرافیک بازی در سطحی متوسط قرار دارد. طراحی محیطها و جزایر، اگرچه قابل قبول است، اما خلاقیت بصری خاصی ندارد. حتی انیمیشنها، مانند حرکات چهره شخصیتها یا شادی خدمه کشتی پس از یک پیروزی، به شدت ابتدایی طراحی شدهاند. این مسئله باعث میشود که بازی از نظر بصری در مقایسه با عناوین مشابه، مانند Sea of Thieves، عقب بماند.
موسیقی و صداگذاری
موسیقی متن بازی تا حدی توانسته حس دریانوردی و ماجراجویی را القا کند. آواز خواندن خدمه کشتی هنگام سفرهای طولانی یکی از نقاط مثبت بخش صداگذاری است. با این حال، صداگذاری شخصیتها و افکتهای صوتی در نبردها چندان تأثیرگذار نیستند.
عملکرد فنی و مشکلات بازی
یکی از معدود نکات مثبت Skull and Bones، عملکرد فنی نسبتاً روان آن است. در طول بازی، افت فریم یا باگهای جدی مشاهده نمیشود. با این حال، طراحی قدیمی و ناکارآمد انیمیشنها و محیطها، تجربه کلی را تحت تأثیر قرار میدهد.
نقاط قوت و ضعف بازی Skull and Bones
نقاط قوت
- سیستم ساخت و ساز: طراحی متنوع و تأثیرگذار.
- صداگذاری خدمه: ایجاد حس دریانوردی.
- عملکرد فنی روان: حداقل مشکلات فنی.
نقاط ضعف
- طراحی ساده و سطحی مأموریتها: تکراری و خستهکننده.
- گرافیک و انیمیشنهای ضعیف: فقدان جزئیات و خلاقیت.
- نبردهای کشتی بیجزئیات: فاقد عمق استراتژیک.
- قیمت غیرمنطقی: ۷۰ دلار برای محتوایی بسیار محدود.
- داستان سطحی: جذابیت کم در روایت.
پرسشهای متداول (FAQ)
۱. آیا Skull and Bones داستان عمیقی دارد؟
خیر، داستان بازی بسیار ساده و فاقد جذابیت است.
۲. آیا بازی به صورت آفلاین قابل اجرا است؟
خیر، Skull and Bones نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد.
۳. بازی برای کدام پلتفرمها در دسترس است؟
پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری X/S و کامپیوترهای شخصی.
۴. آیا بخش چندنفره بازی جذاب است؟
نه کاملاً، به دلیل طراحی ضعیف مأموریتها و نبود هماهنگی، این بخش نیز چندان موفق نیست.
۵. چه مواردی در Skull and Bones قابل ارتقا هستند؟
کشتیها و سلاحها، که با جمعآوری منابع قابل ارتقا هستند.
۶. آیا Skull and Bones با عناوین مشابه رقابت میکند؟
خیر، بازی در مقایسه با عناوینی مانند Sea of Thieves بسیار ضعیف عمل کرده است.
خلاصه
Skull and Bones با ایدهای جذاب اما اجرای بسیار ضعیف، یکی از ناامیدکنندهترین پروژههای یوبیسافت است. اگر به نبردهای دریایی علاقهمندید، شاید بخواهید این بازی را امتحان کنید، اما انتظار یک تجربه شاهکار را نداشته باشید. برای کسانی که به دنبال سرگرمی واقعی هستند، گزینههای بهتری وجود دارد.