نقد و بررسی بازی ویچر ۱(the witcher)؛ ماجراجوییهای گرالت در دنیای تاریک
ویچر ۱ (The Witcher)، نقطه شروع یکی از محبوبترین سریهای بازیهای نقشآفرینی است که دنیای فانتزی تیره و پر از انتخابهای سخت را به بازیکنان معرفی میکند. این بازی در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما پس از نمایشهای درخشان در رویداد E3، جایگاه خود را در میان طرفداران بازیهای نقشآفرینی پیدا کرد. ویچر ۱ با تمرکز بر داستانی پیچیده، تصمیمگیریهای اخلاقی دشوار و فضایی زنده و پر از جزییات، دنیایی را خلق میکند که گرالت ریویایی، شکارچی هیولاها، باید در آن به ماجراجویی بپردازد. اگر از طرفداران سری ویچر هستید و تنها نسخههای دوم و سوم را تجربه کردهاید، این بازی فرصت مناسبی است تا با ریشههای ماجراجوییهای گرالت آشنا شوید. همراه گیموفیا باشید تا به بررسی دقیق این بازی خفن بپردازیم.
فهرست مطالب گیموفیا
- ۱ اطلاعات ساختاری بازی ویچر ۱
- ۲ داستان بازی و شخصیت پردازی بازی ویچر ۱
- ۳ ایدههای CD Projekt Red برای بازی ویچر و خلق ویچر ۲ و ویچر ۳
- ۴ نظر منتقدین و گیمرها در مورد ویچر ۱(The Witcher 1)
- ۵ نقاط قوت و ضعف بازی ویچر ۱ (The Witcher 1)
- ۶ گرافیک و طراحی دنیای ویچر (The Witcher 1)
- ۷ ریمیک بازی ویچر ۱ (The Witcher 1)
- ۸ خلاصه
اطلاعات ساختاری بازی ویچر ۱
ویژگی | توضیحات |
نام بازی | The Witcher (ویچر) |
استودیو سازنده | CD Projekt Red |
نویسنده اصلی | الهامگرفته از رمانهای “ویچر” نوشته آندری ساپکوفسکی |
پلتفرمها | PC (ویندوز) |
تاریخ انتشار | ۲۶ اکتبر ۲۰۰۷ |
ژانر | نقشآفرینی (RPG) |
رده سنی | M (مناسب برای افراد بالای ۱۷ سال، به دلیل خشونت، محتوای جنسی و زبان قوی) |
سیستم مبارزات | کلیک مبتنی بر زمان |
مدت زمان بازی | ۴۰ تا ۵۰ ساعت (تقریباً) |
دیدگاه (دوربین) | زاویه دوربین سومشخص (Over-the-shoulder) و دوربین ایزومتریک |
سیستم ذخیره | ذخیره دستی و خودکار |
دنبالهها | The Witcher 2 Assassins of Kings (2011) و The Witcher 3 Wild Hunt (2015) |
داستان بازی و شخصیت پردازی بازی ویچر ۱
بازی ویچر ۱ بر اساس رمانهای معروف آندری ساپکوفسکی ساخته شده و داستان زندگی گرالت ریویایی، یک ویچر (شکارچی هیولاهای جهشیافته) را روایت میکند. ویچرها افرادی هستند که به دلیل جهشهای ژنتیکی و آموزشهای خاص، تواناییهای فراتر از انسان دارند. آنها برای مبارزه با هیولاها به وجود آمدهاند، اما جامعه به آنها اعتماد نمیکند و اغلب با تعصب و نژادپرستی مواجه میشوند.
از دست دادن حافظه گرالت و مأموریتهای جدید
در آغاز داستان ویچر ۱، گرالت دچار فراموشی شده است و هیچیک از گذشته خود را به یاد نمیآورد. او به قلعه کایر مورهن بازمیگردد، جایی که ویچرها در آن آموزش میبینند. در همین زمان، گروهی از افراد ناشناس به قلعه حمله میکنند و مواد مهمی به نام فرمول جهش ویچرها را میدزدند. این اتفاق نقطه شروع ماجراجوییهای گرالت میشود، که به دنبال بازیابی فرمولها و یافتن دلیل این حمله به جهان سفر میکند.
دنیای بازی ویچر۱
داستان بازی ویچر در جهانی تیره و تاریک اتفاق میافتد که شباهتهای زیادی به دنیای واقعی ما دارد. بازیکنان در جریان داستان با مشکلات اجتماعی، نژادپرستی، فساد سیاسی و تعصبات مذهبی مواجه میشوند. تصمیمات اخلاقی بزرگی در طول بازی بر عهده بازیکن گذاشته میشود که هرکدام از آنها تأثیراتی عمیق بر دنیای بازی و شخصیتهای آن دارند. انتخابهای گرالت نه تنها بر روند داستان، بلکه بر نحوه تعامل با دیگر شخصیتها و حتی پایان بازی تأثیر میگذارند.
تریس، شانی و سازمانهای سیاسی در The Witcher 1
در طول داستان، گرالت با شخصیتهای مهمی مانند تریس مریگولد (یک جادوگر قدرتمند) و شانی (پزشک انساندوست) روبرو میشود. همچنین، او درگیر تقابلهای سیاسی میان گروههای مختلفی همچون محفل شعله ابدی و اسکویاتل (گروهی از الفها و غیرانسانها که علیه انسانها مبارزه میکنند) میشود. این تصمیمات پیچیده باعث میشود که گرالت همیشه در میان دو نیروی خیر و شر قرار گیرد، که گاهی مرز میان آنها به شدت مبهم است.
نژادپرستی در دنیای ویچر
در دنیای ویچر، تنشهای نژادی بین انسانها، الفها و دیگر نژادهای فانتزی به نژادپرستی تبدیل شده است. گرالت، شخصیت اصلی، نیز به دلیل ویژگیهای خاص خود از توهینهای نژادی در امان نیست.
معجونها در بازی ویچر
گرالت میتواند از معجونها، ابزارهای جادویی و بمبها برای تقویت قدرت خود در مبارزات استفاده کند. این مبارزات با تغییر سبکهای مختلف و استفاده از ابزارهای مناسب برای هر دشمن، تجربهای تاکتیکی و لذتبخش ایجاد میکنند.
پایان بازی ویچر۱
در پایان بازی ویچر ۱، گرالت موفق میشود تا دلیل حمله به کایر مورهن و دزدیدهشدن فرمولها را کشف کند. آزور جود، فردی که پشت این حمله بود، قصد داشت با استفاده از این فرمولها ارتشی از جهشیافتهها بسازد تا قدرت را به دست گیرد. گرالت در نهایت با او روبرو شده و تصمیم به نابود کردن نقشههای او میگیرد.
پایان بازی به انتخابهای بازیکن بستگی دارد و سه پایان متفاوت دارد که بر اساس تصمیماتی که گرالت در طول بازی گرفته است، شکل میگیرد. در یکی از پایانها، گرالت دشمنان خود را نابود میکند و دنیای بازی به سمت صلح حرکت میکند، اما در پایانهای دیگر، تعادل قدرتهای سیاسی تغییر میکند و حتی ممکن است درگیریهای جدیدی آغاز شود.
ایدههای CD Projekt Red برای بازی ویچر و خلق ویچر ۲ و ویچر ۳
استودیو CD Projekt Red با هدف ساخت یک بازی نقشآفرینی (RPG) عمیق و داستانمحور که بازتابدهنده دنیای پیچیده و بالغ باشد، کار خود را بر روی سری ویچر آغاز کرد. این استودیو برای خلق بازی اول از مجموعه رمانهای ویچر نوشته آندری ساپکوفسکی، نویسنده لهستانی، الهام گرفت. جهان ویچر با داستانهای تیره و تاریک، تقابلهای اخلاقی و شخصیتپردازی پیچیده، ایدهآل برای توسعه یک بازی ویدئویی با تصمیمگیریهای اخلاقی و جهانبینی بالغ بود.
الهام از رمانها و خلق ویچر ۲ و ۳
آندری ساپکوفسکی با خلق دنیای ویچر، که نگاهی رئالیستی و تیره به دنیای فانتزی دارد، الهامبخش اصلی استودیو CD Projekt Red بود. ویچر ۱ با موفقیت خود به نقطه شروعی برای این استودیو تبدیل شد. پس از این موفقیت، CD Projekt Red تصمیم گرفت دنیای ویچر را گسترش دهد. ویچر ۲ با سیستم مبارزات بهبود یافته و داستان پیچیدهتر به بازار آمد و موفقیت آن باعث شد که بازی ویچر ۳ به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ شناخته شود.
نظر منتقدین و گیمرها در مورد ویچر ۱(The Witcher 1)
منتقدان به طور کلی ویچر ۱ را به عنوان یک بازی نقشآفرینی عمیق با داستانسرایی بالغ و تمهای اخلاقی پیچیده ستایش کردند. با این حال، بسیاری از منتقدان مشکلات فنی بازی را نکتهای منفی دانستند. به خصوص زمانهای بارگذاری طولانی و کرشهای متعدد، تجربه بازی را تحت تأثیر قرار داده بود. همچنین سیستم مبارزات خاص بازی و مدیریت ضعیف موجودی نیز از دیگر نکاتی بود که منتقدان به آن اشاره کردند.
بازیکنان علاقهمند به بازیهای نقشآفرینی، به شدت از عمق داستان و دنیای جذاب ویچر لذت بردند. آنها تصمیمات اخلاقی بازی و نحوه تأثیر آن بر جهان بازی را تحسین کردند. اما مشکلات فنی و گاهی اوقات صحنههای ناگهانی و ناهماهنگ داستانی باعث انتقادات از سوی برخی گیمرها شد. با این حال، بسیاری از طرفداران به دلیل اتمسفر غنی و موسیقی فوقالعاده، به این مشکلات چشمپوشی کردند و ویچر را به عنوان یک بازی ماندگار میشناختند.
نقاط قوت و ضعف بازی ویچر ۱ (The Witcher 1)
نقاط قوت | نقاط ضعف |
بازی ویچر ۱ بر اساس رمانهای آندری ساپکوفسکی طراحی شده و دارای یک داستان پیچیده و جذاب است که انتخابهای بازیکن تأثیر زیادی بر روند داستان دارد. | بزرگترین مشکل ویچر، زمانهای طولانی بارگذاری است که حتی در کامپیوترهای قوی نیز مشکلساز است. این مسئله هنگام ورود و خروج از ساختمانها در شهرها به وضوح مشاهده میشود. |
شخصیت اصلی، گرالت از ریویا، به خوبی توسعه یافته است. شخصیتها در ویچر ۱ هر کدام دارای عمق و پیشینهای غنی هستند که به روایت داستان کمک میکند. | بازی ویچر از سیستم موجودی (اینونتوری) ناکارآمدی رنج میبرد که باعث سردرگمی و خستگی بازیکن هنگام مدیریت معجونها و آیتمها میشود. |
محیطهای متنوع و طراحیهای زیبا در ویچر ۱ حس واقعی زندگی را به بازیکن منتقل میکند. جهان بازی دارای جزئیات فراوان و مکانهای مختلف برای کاوش است. | با وجود ویژگیهای مثبت، بازی ویچر با مشکلات فنی مانند ناسازگاریهای داستانی، کرشهای متعدد و زمانهای طولانی بارگذاری دست و پنجه نرم میکند. این مشکلات فنی به طور مستقیم روی تجربه کلی بازی تاثیر گذاشته است. |
موسیقی متن و صداگذاری شخصیتها در ویچر ۱ به ایجاد یک جو غنی و احساسی کمک میکند، که تجربه بازی را افزایش میدهد. | تکرار مدلهای شخصیتها، بهخصوص در میان NPCها (شخصیتهای غیرقابلبازی)، و انیمیشنهای ناهماهنگ مانند لبزنی ضعیف از دیگر ایرادهای گرافیکی بازی بود. |
سیستم مبارزات کلیک مبتنی بر زمان در ویچر ۱ تجربهای جدید و چالشبرانگیز ارائه میدهد و به بازیکنان اجازه میدهد از مهارتهای خاص گرالت بهرهبرداری کنند. | |
تصمیمات بازیکن در ویچر ۱ تأثیر مستقیم بر داستان و عواقب آن دارند، که باعث ایجاد تجربهای منحصر به فرد برای هر بازی میشود. | |
بازی ویچر ۱ شامل مأموریتهای متنوع و چالشبرانگیز است که بازیکنان را به انجام کارهای گوناگون وادار میکند و لذت بازی را افزایش میدهد. | |
استفاده از عناصر فرهنگ اسلواکی و افسانههای اسطورهای در ویچر ۱ به غنای داستان و جهان بازی میافزاید و تجربهای منحصربهفرد برای بازیکنان فراهم میکند. |
گرافیک و طراحی دنیای ویچر (The Witcher 1)
ویچر از نظر طراحی محیطی بسیار موفق است. شهر اصلی بازی، ویزیما، با جزئیات بالا و فضای زندهای به تصویر کشیده شده که به بازیکن حس واقعی بودن دنیای بازی را میدهد. با وجود طراحی محیطی قوی، مدلهای شخصیتها بارها و بارها تکرار میشوند و در انیمیشنها نیز مشکلاتی مانند ناهماهنگی لبها با صداها دیده میشود.
ریمیک بازی ویچر ۱ (The Witcher 1)
استودیو CD Projekt Red در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که نسخه بازسازیشدهای از بازی The Witcher 1 با نام The Witcher Remake در حال توسعه است. این بازسازی بر اساس موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته میشود و قرار است یک بازسازی کامل از بازی اصلی باشد، نه صرفاً یک ریمستر.
چند نکته مهم درباره این بازسازی ویچر ۱
- بازسازی کامل: این پروژه به عنوان یک بازسازی از پایه (Built from the Ground Up) در نظر گرفته شده است، به این معنی که همه بخشهای بازی، از جمله گرافیک، مکانیکها و سیستمها به طور کامل بازطراحی میشوند.
- موتور Unreal Engine 5: بازسازی بازی ویچر ۱ با استفاده از موتور Unreal Engine 5 انجام میشود که نویدبخش پیشرفتهای چشمگیر در کیفیت بصری، نورپردازی و طراحی دنیای بازی است.
- توسعه توسط Fool’s Theory: استودیوی Fool’s Theory با نظارت CD Projekt Red روی این پروژه کار میکند. این استودیو شامل افرادی است که قبلاً روی سری ویچر کار کردهاند.
خلاصه
خب تا اینجا فهمیدیم که بازی ویچر با دنیای جذاب، داستان چند لایه و مبارزات هیجانانگیز، یک تجربه فراموشنشدنی برای طرفداران بازیهای نقشآفرینی است. با وجود مشکلات فنی و بارگذاریهای طولانی، اگر بتوانید از این مسائل چشمپوشی کنید، ویچر قطعاً یکی از بازیهایی است که به یاد خواهید سپرد. ما سعی کردیم تمامی موارد در مورد نقد و بررسی بازی سری اول ویچر را در اختیارتان قرار دهیم؛ از همراهی شما ممنونیم.
با گیموفیا آسون بازی کن.