Infinity Ward | حقیقت جذاب پشت خالق مدرنترین کالافدیوتیها
وقتی صحبت از بازیهای جنگی و شوتر اولشخص میشه، یکی از اولین اسمهایی که به ذهن میرسه Infinity Ward هست. چرا؟ چون این استودیو پایهگذار یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ گیم یعنی Call of Duty بوده.
اما این فقط یه اسم قدیمی نیست؛ Infinity Ward یه تیم پیشرو و متحولکننده در صنعت بازیسازیه که تونسته طی دو دهه، بازیهایی بسازه که هم نظر مخاطب رو جلب کنه و هم استانداردهای فنی جدیدی تعیین کنه. اگه دنبال درک بهتر از پشتصحنه بازیهایی مثل Modern Warfare یا Warzone هستی، باید Infinity Ward رو دقیق بشناسی.
مقاله امروز بهطور کامل به این سؤالها جواب میده:
- Infinity Ward دقیقا چه شرکتیه؟
- چه تفاوتهایی با Treyarch داره؟
- چطور تونست Warzone رو بسازه؟
- آیندهاش زیر سایه Microsoft چه شکلی خواهد بود؟
فهرست مطالب
- 1 تاریخچه Infinity Ward از آغاز تا امروز
- 2 همکاری Infinity Ward با اکتیویژن
- 3 نقش Infinity Ward در شکلگیری فرنچایز Call of Duty
- 4 معرفی مهمترین بازیهای ساختهشده توسط Infinity Ward
- 5 تفاوت Infinity Ward با Treyarch و Sledgehammer
- 6 نوآوریها و تغییرات فنی توسط Infinity Ward
- 7 سبک داستانگویی در بازیهای Infinity Ward
- 8 نقش Infinity Ward در خلق Warzone و سبک بتلرویال
- 9 مشکلات و حواشی Infinity Ward در مسیر کاریاش
- 10 ساختار داخلی Infinity Ward و افراد کلیدی پشت پروژهها
- 11 آینده Infinity Ward بعد از خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
- 12 خلاصه
تاریخچه Infinity Ward از آغاز تا امروز
Infinity Ward در سال 2002 توسط گروهی از توسعهدهندگان سابق Medal of Honor تأسیس شد. بنیانگذاران اصلی این استودیو، یعنی Vince Zampella، Grant Collier و Jason West، از همان ابتدا چشمانداز متفاوتی از بازیهای جنگی داشتند. اولین پروژه آنها نسخهی ابتدایی Call of Duty بود که در سال 2003 منتشر شد و خیلی سریع توانست با گیمپلی واقعگرایانه و تجربهی جنگی بیواسطه، طرفداران زیادی جذب کند.
این موفقیت باعث شد که Activision، ناشر Call of Duty، خیلی زود Infinity Ward را خریداری کند. از آن زمان به بعد، این استودیو تبدیل شد به یکی از ستونهای اصلی موفقیت اکتیویژن در صنعت گیم.
همکاری Infinity Ward با اکتیویژن
از همون سالهای اول، Infinity Ward تحت نظارت مستقیم Activision فعالیت کرد. اما این رابطه همیشه بیدردسر نبوده. در سال 2010، بعد از درگیریهای مالی و مدیریتی، دو نفر از بنیانگذاران از استودیو جدا شدند و استودیوی مستقل Respawn Entertainment رو پایهگذاری کردند.
با این حال، اکتیویژن تصمیم گرفت برند Infinity Ward رو حفظ کنه و با جذب استعدادهای جدید، پروژهها رو ادامه بده. از اون زمان به بعد، بیشتر نسخههای اصلی Modern Warfare توسط این استودیو تولید شدن.
نقش Infinity Ward در شکلگیری فرنچایز Call of Duty
Call of Duty اگه امروز یکی از معروفترین بازیهای دنیا شده، بخش بزرگی از این اعتبار برمیگرده به Infinity Ward. این استودیو:
- سبک واقعگرایانه جنگ مدرن رو به صنعت بازیها معرفی کرد
- گیمپلی سینمایی و درگیرکننده رو به استاندارد تبدیل کرد
- با خلق نسخههایی مثل Modern Warfare 1 تا 3، میلیونها مخاطب به این فرنچایز آورد
معرفی مهمترین بازیهای ساختهشده توسط Infinity Ward
Infinity Ward در ساخت چندین نسخهی کلیدی از Call of Duty نقش اصلی رو داشته:
Call of Duty (2003)
بازی آغازین با تمرکز بر جنگ جهانی دوم. این نسخه نقطهی شروع همه چیز بود.
Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
تحولی اساسی در بازیهای جنگی. داستانی جذاب، گرافیک خیرهکننده، و مولتیپلیر اعتیادآور.
Modern Warfare 2 (2009)
اوج محبوبیت CoD. نقشهی Multiplayer محبوب، داستان بحثبرانگیز، و گیمپلی روان.
Modern Warfare 3 (2011)
ادامهی داستان نسخههای قبل و پایان ماجرای Price و Soap.
Modern Warfare (2019)
بازسازی موفق فرنچایز با گرافیکی نسل جدید، روایت تازه، و موتور بازیسازی جدید.
Call of Duty: Warzone (2020)
بتلرویالی رایگان و محبوب که میلیونها بازیکن در سراسر جهان رو جذب کرد.
تفاوت Infinity Ward با Treyarch و Sledgehammer
یکی از سوالاتی که خیلی از گیمرها دارن اینه که Infinity Ward چه فرقی با Treyarch یا Sledgehammer داره؟ هر سه این استودیوها در ساخت بازیهای Call of Duty نقش دارن، اما سبک کاریشون زمین تا آسمون فرق داره.
Infinity Ward بیشتر تمرکزش رو روی واقعگرایی، طراحی داستانهای جدی و فضای مدرن جنگی گذاشته. بازیهاش معمولا فضای سینمایی دارن، گیمپلیشون روانتره و روایت قویتری دارن. از اون طرف، Treyarch بیشتر روی نوآوریهای گیمپلی تمرکز میکنه، مثل حالت Zombies که طرفدارای خاص خودشو داره.
Sledgehammer هم نسبتا تازهواردتره و سعی کرده از هر دو استودیو یاد بگیره، اما هنوز جایگاه ثابتی در ذهن مخاطب پیدا نکرده. Infinity Ward اما همیشه بهعنوان ستون اصلی سری Call of Duty شناخته شده، مخصوصاً وقتی پای نسخههای Modern Warfare وسط میاد.
نوآوریها و تغییرات فنی توسط Infinity Ward
یکی از دلایلی که Infinity Ward همیشه جلوتر از زمان خودش حرکت کرده، توجه زیادش به جنبههای فنی بازیهاشه. اونا داستانگویی قویای دارن و از لحاظ فنی هم دست به نوآوریهای بزرگی زدن.
موتور بازیسازی اختصاصی Infinity Ward به نام IW Engine توی سالهای مختلف ارتقا داده شده و حالا نسخههای جدیدش یکی از بهترین موتورهای گرافیکی در بین شوترهای اولشخصه. گرافیک بالا، نورپردازی واقعگرایانه، و انیمیشنهای نرم فقط بخشی از ویژگیهایی هستن که این موتور به بازیها میده.
همچنین ایدهی Warzone که بازی بتلرویال رایگان بود، یه ریسک بزرگ محسوب میشد. ولی Infinity Ward موفق شد این ریسک رو به نتیجه برسونه و بازاری کاملا جدید برای CoD بسازه.
سبک داستانگویی در بازیهای Infinity Ward
یکی از ویژگیهای خاص Infinity Ward، نوع داستانگویی اوناست. اگه بازیهای ساختهشده توسط این استودیو رو بازی کرده باشی، احتمالا متوجه شدی که همشون یه حس سینمایی قوی دارن. از دوربینهای پرتحرک و زوایای دراماتیک گرفته تا دیالوگهای باورپذیر و فضاسازی دقیق.
در سری Modern Warfare، داستانها بیشتر به درگیریهای واقعی سیاسی و نظامی اشاره دارن. شخصیتها خاکستریان، تصمیمها سختن و اتفاقها طوری روایت میشن که حس میکنی واقعاً وسط یه میدان جنگی. برخلاف بعضی نسخهها که فانتزیترن یا بیشتر روی سرگرمی تمرکز دارن، Infinity Ward همیشه دنبال القای حس واقعگرایانهتریه.
نقش Infinity Ward در خلق Warzone و سبک بتلرویال
وقتی Call of Duty: Warzone معرفی شد، خیلیها فکر میکردن یه کپی دیگه از Fortnite یا PUBG باشه. اما Infinity Ward با همکاری Raven Software کاری کرد که Warzone تبدیل بشه به یکی از پربازیکنترین و موفقترین بتلرویالهای تاریخ.
نقشهی عظیم، گیمپلی سریع، سیستم Gulag، و ترکیب با فضای Call of Duty باعث شد Warzone بهشدت محبوب بشه. حتی کسانی که قبلا Call of Duty بازی نمیکردن، جذبش شدن.
Warzone یه نقطهعطف بود برای Infinity Ward؛ چون نشون داد این استودیو فقط تو ساخت کمپین داستانی یا مولتیپلیر کلاسیک قوی نیست، همچنین تو فضای آنلاین رایگان هم میتونه موفق باشه.
مشکلات و حواشی Infinity Ward در مسیر کاریاش
البته مسیر Infinity Ward همیشه هم هموار نبوده. یکی از پر سر و صداترین اتفاقات مربوط میشه به سال 2010، زمانی که دو نفر از بنیانگذاران اصلی، یعنی زامپلا و وست، به دلیل اختلاف با اکتیویژن از استودیو اخراج شدن. این موضوع باعث شد بخشی از تیم توسعه جدا بشه و استودیوی Respawn Entertainment شکل بگیره.
این جدایی یه شوک بزرگ برای طرفدارا بود، چون همه نگران بودن که Infinity Ward بدون تیم اصلی سقوط کنه. اما با جذب نیروهای جدید و همکاری با استودیوهای دیگه، تونستن دوباره بلند بشن و نسخههای موفقتری مثل Modern Warfare 2019 و Warzone رو عرضه کنن.
ساختار داخلی Infinity Ward و افراد کلیدی پشت پروژهها
با اینکه Infinity Ward بعد از جدایی بنیانگذارانش دچار تکان شدیدی شد، اما ساختار مدیریتی و خلاقانه خودش رو دوباره بازسازی کرد. در حال حاضر، استودیو متشکل از تیمهایی چندمنظورهست که هر کدوم روی بخشهای مختلف مثل کمپین داستانی، مولتیپلیر، تکنولوژی گرافیکی، طراحی محیط، و صدابرداری تمرکز دارن.
یکی از چهرههای برجستهی کنونی استودیو، Mark Grigsby هست که نقش مهمی در انیمیشنها و طراحی حرکات واقعگرایانهی شخصیتها داره. همین جزئینگریها باعث میشه وقتی در Call of Duty تفنگ رو تو دست میگیری، حس واقعی حمل اسلحه بهت منتقل بشه.
از طرفی تیم طراحی داستان (Narrative Team) توی Infinity Ward سعی میکنه یه روایت معمولی ارائه بده و دغدغههای انسانی، اخلاقی و سیاسی رو هم وارد جریان داستان کنه. این نکته توی نسخههایی مثل Modern Warfare (2019) کاملا حس میشه.
آینده Infinity Ward بعد از خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
وقتی مایکروسافت اکتیویژن رو خرید، همه نگاهها به استودیوهای زیرمجموعه دوخته شد. Infinity Ward هم یکی از اون استودیوها بود. حالا که مایکروسافت قراره برنامهریزی گستردهای برای تقویت Game Pass و محتواهای انحصاری انجام بده، احتمالاً نقش Infinity Ward پررنگتر از قبل خواهد شد.
با توجه به اینکه بازیهای Call of Duty هنوز هم از پرفروشترین بازیهای دنیا هستن، انتظار میره نسخههای آینده توسط همین استودیو یا با رهبری اون ساخته بشن. البته فعلا مشخص نیست که آیا Call of Duty در آینده فقط برای Xbox عرضه میشه یا همچنان روی PlayStation هم باقی میمونه، ولی یه چیز واضحه: Infinity Ward در آیندهی Call of Duty نقش محوری خواهد داشت.
خلاصه
Infinity Ward یکی از پایهگذاران سبک مدرن در بازیهای جنگی محسوب میشه و تونسته در طول زمان با تغییرات زیاد، خودش رو تطبیق بده و حتی بهتر هم بشه. از داستانهای فراموشنشدنی گرفته تا نوآوریهای گرافیکی و بتلرویال محبوب Warzone، این استودیو نشون داده که چقدر خلاق و باهوشه.
پس اگه اسم Infinity Ward به گوشت خورد، بدون که داری با یکی از مهمترین تیمهای بازیسازی دنیا طرفی، تیمی که خیلی از لحظات هیجانانگیز دنیای گیم رو برات ساخته.